Sporten som tog tillverkarna på sängen

De stora varumärkena inom sport­handel har aldrig upplevt något ­liknande i Sverige. Padel har, minst sagt, tagit landet med storm och bristen på produkter är påtaglig.

– Jag tror att vi alla blev tagna på sängen. Produktionskapaciteten fanns helt enkelt inte, säger Jonas Westlund, på Head Scandinavia.

I takt med att allt fler svenskar spelar padel ökar också intresset för att köpa rack och bollar. Sporten har uttryckligen exploderat och leveranstiderna på ny utrustning är lång.

– Vi har bra koll på varandra i branschen och jag vill påstå att materialbrist är ett stort problem för alla tillverkare, säger Jonas.

– Och då inte bara i Sverige. Nu ser vi även en stor procentuell ökning i exempelvis Finland, Danmark, Norge, Italien och självklart Spanien.

Boom med hård kraft

 

De stora tillverkarna har tidigare haft störst fokus på tennis. Padel låg lite vid sidan om och skvalpade. Ingen förutsåg vad som skulle ske.

Men plötsligt hände det. Boomen slog till med hård kraft och den nya racket-sporten blev namnet på allas läppar. Anläggningar byggs på löpande band och det stora samtalsämnet på fikarasten har blivit hur det gick på padelbanan.

– Vad jag vet är alla större märken i gång och bygger ut sina fabriker för att tillgodose marknaden. På Head räknar vi med en fyrdubblad produktionskapacitet av produkter per månad i november, att jämföra med samma månad förra året.

Måste bygga ut fabrik

 

Det är samma sak med bollar som med rack. I Nordamerika har tennis gått som tåget det sista året, det har aldrig sålts så många tennisbollar tidigare, vilket har smittat av sig på padelbollar. Även här måste Head-fabriken byggas ut för att klara behovet.

– Jag tror att vi är i fas med både bollar och rack runt årsskiftet. För vår del har vi nog full rulle på leverans och order under nästa år. Padel har verkligen blivit prio ett och våra huvudmän arbetar hårt med investerare för att klara av produktionen. Behovet kommer att vara extremt stort under många år framöver.

Jonas Westlund medger att han känner en viss oro, även om branschen börjar se ljuset i tunneln. Han påpekar dock att konsumenterna har stor förståelse för sena leveranser, i värsta fall mellan åtta och tio veckor.

– Vi ser en ljusning, och jag tror att jag pratar för alla leverantörer när jag säger så. Samtidigt måste vi ha med i beräkningen att ingen i nuläget vet hur utvecklingen kommer att fortsätta i Sverige.


Har du varit med om något ­liknande tidigare?

– Jag tror inte att vi har upplevt något liknande inom sportbranschen i Sverige. Tidigare har innebandy, golf, windsurfing, inlines och carvingskidan blivit stora bästsäljare, men padel slår verkligen allt. Här snackar vi explosion.

tidningenpadel.se använder padelkakor för att göra din vistelse på sajten så bra som möjligt. Läs mer om padelkakorna här!